Years & Years verandert AFAS Live in opzwepend dansfestijn met uitgebalanceerde show

Het Britse synthpop-trio Years & Years heeft inmiddels twee albums gereleased. Van het eerste album ‘Communion’ zijn vooral ‘King’ en ‘Eyes Shut’ de grote hits. Hoewel de nummers van Years & Years vaak pakkende dansnummers zijn, voert de band een eigen, onconventionele koers. Vorige zomer kwam ‘Palo Santo’ uit, een album met vrijwel alleen maar potentiële hits. Years & Years speelde gisteren in een behoorlijk vol AFAS Live één van de eerste shows van de Europese Palo Santo-tour. Natuurlijk komen hier veel mensen op af. Het is eigenlijk een wonder dat de show niet is uitverkocht.

Opener van de avond, ‘Sanctify’, de eerste single van Palo Santo zet de toon van wat we muzikaal gezien kunnen verwachten. Een set vol dansbare nummers, met af en toe een rustmoment. Veel materiaal van het laatste album natuurlijk, maar Years & Years heeft inmiddels een sterk oeuvre opgebouwd, dus elk nummer wordt met gejuich ontvangen en luid meegezongen.

Gevoel voor stijl kan de band niet ontzegd worden. De show is uitgebalanceerd: van de positie van de bandleden (die wisselt nogal eens), de achtergrondprojectie, de kleuren en kleding van zanger Olly Alexander. Het decor van de avond is een trap met een paar uitgebouwde etages waarop de andere bandleden (Emre Türkmen en Mikey Goldsworthy), drummer Paris Jeffree en achtergrondzangers staan. Alexander toont zich een bijna perfecte frontman. De souplesse van zijn stem en zijn bewegingen zijn benijdenswaardig. In zijn gele pak met wapperende franjes staat hij de ene keer als een diva op de trap en huppelt hij op een ander moment vrolijk langs het randje van het podium om de mensen van dichterbij te bekijken. In het publiek herkent hij regenboogvlaggen; Alexander is een boegbeeld van de LGBT gemeenschap. Hij begroet iedereen hartelijk en zegt dat hij wil dat iedereen zich geaccepteerd en welkom voelt.

AFAS verandert bijna in een danceparty, bijna, omdat de mensen toch net iets te dicht op elkaar staan, maar vooral omdat er op het podium te veel te zien is. Het ene moment rijst Alexander omhoog in een enorm lange jurk (tijdens ‘Palo Santo’), dan weer pakken de achtergrondzanger Joell Fender en achtergrondzangeres Phebe Edwards hun moment om twee indrukwekkende covers van Ariana Grande (‘No Tears Left To Cry’ ) en Madonna (‘Like a Prayer’) te zingen. Op weer een ander moment zien we silhouetten achter een scherm. Natuurlijk is ‘King’ een waardige afsluiter, zodat het toch nog een echt opzwepend dansfeestje wordt.

Tekst: Susanne van Hooft
Foto’s: Bente van der Zalm

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *