Liefhebbers van intelligente, elektronische muziek worden op hun wenken bediend met het debuutalbum Binary Childhood van het Britse duo Otzeki. Bij het maken van dit album lijken de twee bijna een wetenschappelijke aanpak te hebben gekozen. De nummers representeren meer het hoofd dan het hart, wat zeker niet wil zeggen dat de muziek zonder expressie is.
De muziek op het album drijft op de ritmes, aangevuld met live percussie en rustige melodieën. Mike Sharps stem past hier uitstekend bij. Het resultaat is over het algemeen rustige muziek die nogal sinister klinkt. Waarschijnlijk heeft de samenwerking met avant-garde producer Adhelm aan dit geluid bijgedragen. Het ‘Binary’ uit de titel van het album wijst op de tweeslachtigheid tussen de personen die we privé zijn en de personages die we publiekelijk laten zien. In het nummer ‘Pay The Tax’ beschrijft Sharp nogal sceptisch hoe de maatschappij steeds meer om economie en bedrijfsvoering gaat, in plaats van om de mensen die in deze maatschappij leven. Het menselijke, daar lijkt het op dit album steeds om te draaien. De liefde wordt als thema niet geschuwd, zoals in ‘True Love’ dat opzwepend klinkt door de pulserende synthesizers. Ook ‘Already Dead’ -een ode aan dode literaire helden- is indringend. Zeker live moet het een genot zijn om dit nummer te horen spelen.
Otzeki is te zien:
21 april, Motel Mozaique, Rotterdam
1 mei Melkweg, Amsterdam
2 mei Merleyn, Nijmegen