Het afgelopen jaar stond Faces On TV op grote festivals, zoals Rock Werchter. Vlak voordat de Gentse band haar laatste show van 2018 speelt, krijgt CHAOS de kans om Jasper Maekelberg te interviewen. Deze frontman is geen onbekende in de muziek. Maekelberg is producer van Balthazar, was gitarist voor Warhaus en is producer van de hit ‘Goud’ van Bazart. We kijken nog even kort terug op 2018, spreken over muziek maken op vreemde instrumenten en over de grote uitdaging bij het maken van het album ‘Night Funeral’.

We beginnen nog even met een terugblik op het vorige jaar. Wat is je favoriete nummer van 2018?
Eén van mijn favoriete nummers van 2018 is ‘Charlotte’s Thong’ van Connan Mockasin.

Wat was je hoogtepunt van 2018?
Ik denk dat de show van vanavond in Rotown het hoogtepunt gaat worden. Het is de laatste show van het jaar voordat ik op tour ga met Balthazar. Dat ga ik dan ook helemaal solo doen, dus het is een beetje een afscheidsshow.

Merk je een verschil tussen het Nederlandse en Belgische publiek?
Ja, een heel groot verschil. Nederlanders kunnen heel goed praten, maar ook heel goed dansen. In België staan mensen vaak met gekruiste armen te kijken. Ik ben wel fan van Nederlands publiek!

Je bent producer voor Faces On TVverschillende bands, zoals Balthazar, Warhaus en Warhola. Wat is de leukste band waarmee je hebt gewerkt?
Haha, dat zou ik echt niet mogen zeggen; de rest gaat mij kapot maken.  Elke keer dat ik met een nieuwe band werk, wordt dat op de één of andere manier een soort familie omdat je dan de hele tijd met elkaar leeft. Je gaat diep in het creatieve proces, zo op zoek naar elkaar. Een connectie moeten we zeker hebben, dus wanneer ik samenwerk met een band, dan is dat op dat moment mijn favoriete band. Dat verandert ook elke keer.

Wat is voor jou de reden om wel of niet met een band te gaan werken?
Ik kan eigenlijk alleen maar projecten aannemen als ik het gevoel heb dat ik iets kan bijdragen, een connectie heb met de artiest en als ik in de band geloof.

Is er een artiest waarmee je nog zou willen samenwerken?
Ik ben niet echt iemand met een idool, dat ik mensen verafgood of zo. Ik denk daar niet zoveel over na.

Als je moest kiezen tussen produceren of zelf optreden: wat zou je dan liever doen?
In mijn leven is het nu een fijn evenwicht tussen enerzijds veel spelen, en anderzijds heb ik ook voor de nieuwe Balthazar en Sylvie Kreusch veel in de studio gezeten. Het ene heeft ook invloed op het andere. Ik voel ook dat ik, als ik te lang in een busje heb gezeten en rond heb gereden, de behoefte heb aan de rare gezelligheid die een studio heeft. Maar ik merk het ook als ik te lang in de studio zit, dat ik zot word en naar buiten wil.

Faces On TVWanneer ben je begonnen met muziek maken?
Ik denk dat ik 7 of 8 jaar was toen ik begon met piano spelen. Toen ik naar de middelbare school ging ben ik begonnen met drummen. Daarna wilde ik mijn eigen liedjes gaan maken en ging ik gitaar spelen.

Wanneer schreef je het eerste nummer?
Sinds ik piano speelde, ben ik altijd wel bezig geweest om eigen nummers te maken. Ik denk dat mijn eerste nummer een klassiek nummer was op de piano; ongetwijfeld bestaande uit drie noten.

Wanneer wist je dat je van muziek je beroep wilde maken?
Ik heb dat nooit op een bepaald punt besloten, maar op de middelbare school hoorde ik van het bestaan van het conservatorium waarvoor ik een toelatingsexamen moest doen. Ik dacht dat ik dat nooit zou kunnen. Toch heb ik het geprobeerd en toevallig werd ik aangenomen. Toen ben ik muziek blijven maken.

In je muziek gebruik je veel verschillende instrumenten. Waar haal je de inspiratie vandaan om nieuwe instrumenten te gebruiken?
Ik ben heel erg fan om geluiden te maken die ik nog niet ken. Vaak komt dat van akoestische instrumenten die mij helpen bij het samplen om er iets nieuws uit te maken. Daardoor lijkt het origineel soms. Voor ‘Night Funeral’ wilde ik mijzelf een beetje ontdekken en speelde ik eigenlijk alleen op instrumenten die ik niet kon spelen om zo ook meer geïnspireerd te raken. Ooit ben ik op een vage nacht in Brussel in een café iemand tegengekomen die ik niet kende en waarmee ik de hele tijd over muziek heb zitten praten. Die heeft mij uitgenodigd op zijn zolderkamer, die vol stond met allemaal instrumenten die ik niet kende en niet kon bespelen. Toen hebben we zitten jammen en dat was super inspirerend, die instrumenten heb ik toen van hem kunnen kopen.

Wat was de grootste uitdaging tijdens het maken van het album ‘Night Funeral’?
De grootste uitdaging was om niet Faces On TValle ideeën die ik had in alle nummers te steken. Ik had veel te veel ideeën over wat er nog bij moest en ik heb heel veel geschrapt. Waarschijnlijk nog altijd niet genoeg: er zit nog altijd heel veel in. Ik denk dat dat wel de grootste uitdaging was. Op de één of andere manier word ik verliefd op alles wat ik maak en dan wil ik dat allemaal houden.

Vind je het jammer dat bepaalde ideeën niet op het album zijn gekomen?
Nee, ik vind dat een plaat eigenlijk een momentopname is, net zoals een foto. Op die manier kun je na een tijdje ook wat afstand nemen van de plaat.

Heb je een favoriet nummer van jezelf of waar je aan hebt meegewerkt?
Er zijn wel een paar nummers die persoonlijk zijn en daar heb ik dan wat meer affectie mee, maar na een tijdje denk ik helemaal niet meer op die manier. Eigenlijk heb ik geen favoriet nummer.

Faces On TV is een originele naam voor een band. Waar komt de bandnaam vandaan?
Ik zou het eigenlijk echt niet meer weten, haha. Dat is al zo lang geleden!

Dit jaar gaat Faces On TV op tour als voorprogramma van Balthazar. Daarna heeft de band een eigen tour, met een show in Paradiso Noord.

Tekst: Anouck Bosma
Foto’s: Bente van der Zalm

Lees hier het verslag van het optreden in Rotown dat Faces On TV na het interview had.

 

 

One Reply to “Jasper Maekelberg (Faces On TV): Ik word verliefd op alles wat ik maak”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *