Het online magazine voor eigenwijze muziek

Bad Breeding, Screaming Females en FEELS in Rotown doen uitkijken naar Left Of The Dial 2019

Tekst: Susanne van Hooft
Foto’s: Bente van der Zalm

Gisteren was de kick off party van de tweede editie van Left Of The Dial, het showcase festival van alternatieve muziek. Achtereenvolgens konden we bij dit voorproefje in Rotown kennismaken met FEELS, Screaming Females en Bad Breeding. Deze laatste band zou afgelopen jaar al op Left Of The Dial festival staan, maar was op het laatste moment verhinderd.

FEELS mag de avond openen. De muziek van deze band laat zich omschrijven als een afwisselende mix van punk, grunge en rock. FEELS maakt zich zorgen om de toestand in de wereld en dat is vaak te horen. Tegelijkertijd is het samenspel en de samenzang speels en klinken niet alle liedjes even boos. Hoewel de zaal aan het begin van het optreden nog wat leegjes oogt, is het snel lekker vol voor het podium. Vorige maand bracht de band FEELS het album ‘Post Earth’ uit en natuurlijk wordt hier veel van gespeeld. In het programma is een half uurtje voor deze band uit Los Angeles ingeruimd. Gelukkig neemt FEELS wat meer tijd, want de band is een feest om te zien en te horen.

Screaming Females uit New Jersey timmert al sinds 2005 aan de weg. Toch is dit de eerste keer dat wij deze band live zien. Het is een opmerkelijk trio: zangeres en gitariste Marissa Paternoster staat voor ons in een zwarte jurk met zwarte kousen en degelijke zwarte schoenen. Eigenlijk alsof ze op het punt staat om naar de kerk te gaan. Daarnaast staat bassist Mike Abbate als een reus de zaal te overzien. Dat wil zeggen, als hij niet zijn lange krullende haar voor zijn ogen heeft. Tot zo ver de verschijning. Dan de muziek: daarin toont Screaming Females zich als een een enorme raket met oeverloze energie. Het is echt niet alleen schreeuwen wat Paternoster doet, al spuugt ze haar boze zinnen over de mensen uit. Met deze verbale kracht is de zang wat minder melodieus dan bij FEELS, maar daar staan mooie instrumentale uitwerkingen van de liedjes tegenover. Het publiek is enthousiast, er zijn wat eenlingen die enthousiast springen en meezingen, maar tot een echte moshpit komt het niet.

Wanneer het Britse Bad Breeding het podium opkomt, lijkt een groot deel van de mensen in de zaal vervangen. De combinatie van vers publiek en de hardcore punk van Bad Breeding staat garant voor een moshpit vanaf het eerste nummer. Het strakke spel en enorme tempo van drummer Ashlea Bennett is een belangrijke grondlegger van de sfeer die Bad Breeding neerzet. Daarbij komt dat zanger Christopher Dodd als geen ander weet hoe hij het publiek in deze punkmuziek moet meenemen. Hij loopt al snel de zaal in om, tussen de moshende mensen en rustig op zijn hurken, in zijn schijnbaar eigen wereldje te zingen. Wanneer hij op het podium staat stuitert hij van links naar rechts van achter naar voren en hup weer de zaal in om vanaf daar zijn band gade te slaan.

Als deze drie bands een voorproefje zijn van wat ons op 18 en 19 oktober op het Left Of The Dial festival wordt voorgeschoteld, dan zijn onze verwachtingen al enorm hoog gespannen. Kom maar op met de namen!

 

Verder Bericht

Vorige Bericht

Laat een reactie achter

© 2019 CHAOS Music Magazine

Thema door Anders Norén