Het online magazine voor eigenwijze muziek

Moshen op oude en nieuwe nummers van Enter Shikari in 013

Tekst: Susanne van Hooft
Foto’s: Bente van der Zalm

Enter Shikari is niet eenvoudig in een hokje te plaatsen. De muziek is zeer energiek en balanceert tussen heavy en elektronisch. De vaak persoonlijke teksten staan vol prachtige metaforen. Gisteren stond de band in 013, Tilburg. Dit was het enige optreden in Nederland tijdens de ‘Stop The Clocks Tour’ op het Europese vasteland. Tusky en As It Is warmden de zaal op.

De warme maaltijd is nog maar net achter de kiezen wanneer de Nederlandse punkrockers Tusky het feestje openen. Tusky bracht vorig jaar het album ‘Rated Gnar’ uit en komt binnenkort met een nieuwe EP: ‘Love, Love, Love’. Ondanks het vroege tijdstip is 013 al behoorlijk gevuld. Enter Shikari heeft een grote schare trouwe fans, die niks willen missen. De muziek van Tusky kent een hoog testosterongehalte en vrij weinig subtiliteiten, maar doet het uitstekend als opwarmer. Met enkele oerkreten spugen de bandleden hun energie de zaal in. De mensen pakken dit dankbaar op en komen zo helemaal in de stemming van de avond. Het is duidelijk dat energie en springen de themawoorden van de avond worden.

As It Is

As It Is

As It Is opent de set met ‘The Reaper’ een single van het album, ‘The Great Depression’ dat vorig jaar verscheen. Waar Tusky een soort no nonsense houthakkershouding heeft, zoekt As It Is het meer in de dramatiek van trapezehangers. De bandleden zwieren met de gitaren en microfoons, gooien ze in de lucht en microfoondraad belandt (bewust) om de nek van zanger Patty Walters. Niet voor niets zoekt As It Is het muzikaal in de emo-hoek. De combinatie is een goede, want ook bij Enter Shikari zien we veel theater. De mensen vooraan zingen alle nummers woord voor woord mee. Ook veel anderen zwiepen met de handen in de lucht en bangen met het hoofd. Wanneer Walters het oppert, blijkt het publiek best bereid tot een grote cirkelpit bij ‘Wounded World’, het laatste nummer. Dan zijn we wel warm genoeg voor de hoofdact.  

Enter Shikari opent net zoals het laatste album ‘The Spark’. Vanaf dat moment begeven we ons in het universum van Enter Shikari. Deze band heeft in de afgelopen jaren een behoorlijke transitie ondergaan, van metalcore in de begintijd, tot een meer elektronische alternatieve rockband. Tegelijkertijd past deze laatste omschrijving ook niet helemaal bij de eigenzinnige stijl van Enter Shikari. Met goede voorprogramma’s is het altijd nog even afwachten of de hoofdact nog meer enthousiasme weet op te wekken. Vanaf de eerste seconden is echter duidelijk dat Enter Shikari toch echt de band is waar iedereen in de zaal op heeft gewacht. Van voor tot achter in de zaal beweegt iedereen. Waar bij ‘As It Is’ nog gevraagd moest worden om een pit, ontstaat deze nu al snel spontaan.

Hoewel dit niet een tour rondom het album ‘The Spark’ is, worden wel bijna alle nummers van dit album gespeeld en zijn ook de bijbehorende futuristisch ogende instrumenten nog niet opgeborgen. De band blijft echter trouw aan zijn roots, want ook veel ouder werk komt langs, tot grote vreugde van de aanwezigen. Het zijn juist de oudere liedjes die uitnodigen tot massaal moshen en crowdsurfen. Op die momenten groeit de zaal uit tot een pulserende massa. Zanger Rou Reynolds zelf beweegt op het podium met zijn eigen typerende manier van dansen. Gevoel voor theater kan ook hem niet worden ontzegd. Gitarist Rory Clewlow en bassist Chris Batten lopen van links naar rechts over het podium. Tussen de opzwepende klanken door vallen ook enkele rustmomenten, zoals het mooie ‘Shinrin-Yoku’ waarbij Reynolds trompet speelt, en ‘Airfield’: voor iedereen voor wie 2019 slecht is begonnen.

Soepeltjes neemt Enter Shikari ons mee door de avond. De set wordt slechts af en toe onderbroken voor een praatje. Clewlow neemt en passant nog de gelegenheid om staand op het publiek te spelen. Zelfs aan het eind is er geen spoortje vermoeidheid te vinden bij de bandleden. Ook de mensen in de zaal kunnen best nog wat hebben, toch betekent ‘Live Outside’ het eind van het feest dat bij elkaar drie uur duurde. We krijgen nog een laatste keer confetti over ons hoofd gestrooid en dan moeten we voorlopig doen met het goedmakertje dat Reynolds vanavond heeft onthuld: Enter Shikari zal deze zomer op Jera On Air staan.

Lees binnenkort ook het interview dat CHAOS had voor het optreden met gitarist Rory Clewlow en bassist Chris Batten.

Verder Bericht

Vorige Bericht

Laat een reactie achter

© 2019 CHAOS Music Magazine

Thema door Anders Norén