Het online magazine voor eigenwijze muziek

The Murder Capital: we streven naar natuurlijke imperfectie

Tekst: Susanne van Hooft
Foto’s: Bente van der Zalm

Engelse versie

De carrière van de Ierse postpunk band The Murder Capital neemt een grote vlucht. De band maakte grote indruk op Eurosonic dit jaar. Bijzonder is dat de roem vooral komt door de sterke live optredens; The Murder Capital heeft slechts een paar nummers uitgebracht (‘Feeling Fades’ en ‘Green & Blue’). In augustus verschijnt het debuutalbum ‘When I Have Fears’. CHAOS Music Magazine sprak met zanger James McGovern en gitarist Damien Tuit. We wilden natuurlijk veel horen over het album, maar we wilden het vooral ook hebben over het indrukwekkende optreden dat de band gaf op Metropolis Festival.

Jullie speelden vorige week op het Metropolis Festival in Rotterdam. Wat grote indruk maakte, was de uitvoering van ‘On Twisted Grounds’. Dit is een intens nummer en je leek nogal emotioneel aan het eind van het nummer.

The Murder Capital-BZ

James McGovern

James: Ja, het is een heel persoonlijk nummer. Mijn beste vriend maakte vorig jaar een einde aan zijn leven. Dat was in de periode dat we met de band startten. We proberen die situatie te begrijpen en ermee om te gaan. Die gebeurtenis loopt als een rode draad door ons werk heen. Met dit nummer probeerde ik voor het eerst hierover te schrijven. Ik denk dat het van toepassing kan zijn op elk soort verlies dat iemand ervaart. Het nummer is inmiddels erg veranderd. Elke keer als we het spelen, improviseren we erop zodat het steeds weer anders is. Dat houdt het spannend voor ons. Maar ja, het is soms een moeilijk nummer om te zingen. Tegelijkertijd is het ook helend.
Damian: Nu we meer shows spelen, wordt het wat natuurlijker. We spelen de nummers elke keer anders, wat het fris houdt voor iedereen, zowel voor ons als voor het publiek. Ik denk dat dit gebeurde op het moment dat jij net benoemde. We speelden het nummer op een andere manier dan de dag ervoor.
J: Met al die nummers is het net zoals met klassieke muziek. Het wordt gespeeld vanaf bladmuziek, maar er kan nog steeds geïmproviseerd worden in de dynamiek en het tempo.

Jullie zijn nog maar ongeveer een jaar geleden samen begonnen. Toch hebben jullie al veel bereikt.
J: In de huidige samenstelling zijn we ongeveer een jaar bezig. Dat is inderdaad wel kort.
D: We zijn ongeveer anderhalf jaar geleden begonnen, maar in feite een jaar bezig. Het is bijzonder hoe gelijkgestemd we zijn, hoe wel elkaar gevonden hebben.

Op 16 augustus komt jullie eerste album uit. Kun je wat vertellen over het opnameproces?
D: Omdat onze live shows zo belangrijk zijn voor ons, wilden we dat overbrengen op ons album. Alles is live op band opgenomen. Door het live op band op te nemen konden we het een live gevoel meegeven en krijgen de nummers wat lucht. De analoge opname maakt het wat menselijker en minder perfect. Als je eerlijk wilt zijn, dan moet je oneffenheden in je muziek hebben. Het moet op een natuurlijke manier imperfect zijn. Als we live spelen, dan is er altijd een moment waarop je denkt: dit gaat niet zo best. Maar dat maakt het spannend.

Hoe was het voor jullie om met Flood te werken, die eerder ook albums van onder andere Nick Cave and the Bad Seeds, Smashing Pumpkins en New Order produceerde?

Damian Tuit

D: Ik zag dat hij een aantal van mijn favoriete albums aller tijden heeft geproduceerd. Steeds als het idee van het maken van een album in mijn hoofd opkwam, dan wilde ik met een producer werken die op zijn vlak een artiest was. Dat was precies wat hij was. Toen we hem ontmoetten bleek hij een enorm bescheiden, gewone en intelligente man te zijn. Het was geweldig om met hem te werken.
J: Absoluut. Hij begrijpt wat mensen nodig hebben, en dat maakt zo’n project een stuk makkelijker om te doen. Hij is een facilitator in het ontdekken van jezelf, zowel op muzikaal vlak als op persoonlijk vlak.

Hoe horen we zijn invloed terug?
J: Door het hele album kun je dat horen. We hebben een snee in onze handen gesneden en de handen geschud. We deelden alles wat er te delen viel.

In de media wordt The Murder Capital vaak vergeleken met Shame, Idles en Fontaines D.C.. Wanneer ik naar jullie album luister, dan hoor ik toch dat jullie al een eigen geluid hebben ontwikkeld.
D: Het is ons eigen geluid. Het is voor ons erg belangrijk om een eigen geluid te hebben. Het lijkt zo logisch, maar er zijn zo veel bandjes, luister zelf maar.

Jullie thuishaven is Dublin. Hoe beïnvloedt dat jullie geluid?
The Murder Capital-BZJ: Door daar te leven wordt het al beïnvloed. Als we in Amsterdam zouden leven, dan zou ons album anders klinken. Steden hebben verschillende gemoedstoestanden. Al is het maar door de omgeving, het Ierse weer, de architectuur. Dublin kan nogal grijs zijn.
D: Het is als rijden door een industrieel landschap. De gebouwen waarin wordt gewerkt, bouwkranen in de verte. Als dat het laatste is dat je ziet voordat je een ruimte ingaat om te spelen, dan heeft dat effect op wat je maakt. Er zijn veel verschillende wegen die je op een creatieve manier kunt inslaan om duidelijk te maken wat je wilt. Het heeft, denk ik een groot effect, want we zijn allemaal mannen in Dublin en we wonen allemaal in deze stad.

De nummers ademen inderdaad soms een industriële sfeer. De liedjes behandelen serieuze thema’s, daarom lijken de teksten heel belangrijk. Wat is er eerst, de tekst of de muziek?
J: Allebei eigenlijk. Meestal zijn de woorden er voor de muziek, soms worden de tekst en de muziek helemaal los van elkaar geschreven. Maar vaak komt het tot stand door improviseren in de oefenruimte.

The Murder Capital-BZHelpt muziek maken bij het omgaan met de moeilijke momenten in je leven?
J: Ik denk dat dit is, waarom we doen wat we doen. Dat is wat ons drijft om muziek te maken. Het is een helend proces.
D: Dat is ook met touren het geval. Het steeds herhalende karakter van touren heeft iets moois op zichzelf.
J: Als je op tour bent is het interessant hoe saai en monotoon een dag kan zijn. Je ziet alleen een snelweg en je komt aan. Dan opeens is er dat ene uur, of 45 minuten waarin je er weer samen bent met dezelfde vijf mensen.
D: Het is mooi, je neemt het voor wat het is. Als iemand je show mooi vindt, krijg je niet meer eigenwaarde erdoor.
J: Ik ben bijna spiritueel over het live spelen. Een nummer dat je met je vijf beste vrienden hebt gemaakt, spelen op een plek waar mensen samenkomen en het leuk vinden.
D: Dat is zoals bij elke show. Ik houd van het gevoel van saamhorigheid als je iemand ziet spelen. Het is geweldig om dit mee te maken.
J: We boffen heel erg!

The Murder Capital is te zien op Valkhof Festival (13 juli), op Into The Great Wide Open (29 augustus – 1 september) en in oktober in V11 in Rotterdam (uitverkocht).The Murder Capital-BZ

Verder Bericht

Vorige Bericht

Laat een reactie achter

© 2019 CHAOS Music Magazine

Thema door Anders Norén