Het online magazine voor eigenwijze muziek

Emmett Tinley na zeven jaar afwezigheid terug met single en vijf NL shows

Tekst: Ronald Renirie
Foto’s: Bart van Meele

Na een afwezigheid van zeven jaar is de Ierse singer-songwriter, en voorheen zanger van The Prayer Boat, Emmett Tinley terug met een bloedstollend mooie nieuwe single en vijf Nederlandse shows. Een mooie gelegenheid om hem aan de tand te voelen over de redenen van zijn lange afwezigheid, en zijn toekomstplannen.

Even voor de mensen die niet bekend zijn met jouw muziek; help ze uit de brand.
Ik ben een Ierse singer-songwriter die in de jaren negentig deel uitmaakte van de Dublin scene, samen met Glen Hansard (The Frames), Damien Rice en anderen. Ik zat in die tijd in The Prayer Boat, maar ik heb in 2000 gekozen voor een solocarriere Ik heb toen een platencontract bij Atlantic getekend en heb een paar jaar in Amsterdam gewoond.

Je hebt altijd een flink publiek gehad in Nederland, misschien nog wel meer dan in je thuisland Ierland. Heb je daar een verklaring voor?
Ik weet het eigenlijk niet precies, maar The Prayer Boat was onderdeel van wat sommigen de ‘raggle taggle’ scene noemden, die ontstond met het success van The Waterboys. En dat bond een bepaald soort muziekfan aan ons in die tijd. Misschien is het te danken aan het feit dat er een aardig Nederlands publiek was voor de ‘authentieke’ Ierse en Engelse songwriter traditie? Ik weet het niet zeker…maar ik waardeer het zeker.

Je begeleidingsband bestaat voornamelijk uit Nederlandse muzikanten. Hoe is dat zo gekomen?
Het was nooit een vooropgezet plan om met Nederlandse muzikanten samen te spelen, maar voor de Benelux tour ter ere van mijn solo album uit 2011 leek het me een logische keuze om een begeleidingsband te zoeken in Nederland. Een vriend van me bracht me vervolgens in contact met een bassist, die vervolgens weer met een drummer kwam, en die wist vervolgens weer een cellist en dat werkte eigenlijk heel erg goed. Het zijn een stel fantastische gasten, waar ik heel graag mee samenwerk. Het Nederlandse temperament past goed bij het Ierse, denk ik.

Het is inmiddels bijna zeven jaar geleden dat je voor het laatst muziek uitbracht. Wat is heb je in die jaren allemaal gedaan?
Na mijn laatste album en tour wilde ik mijn horizon wat verbreden. Muziek was al sinds mijn tienerjaren onderdeel van mijn leven en carrière, maar zonder het echte mainstream succes werd het steeds moeilijker om de balans te vinden tussen familie, vrienden en mijn werk als songwriter. Maar ook om focus te houden op waarom ik ooit met het schrijven van muziek ben begonnen. Toen ik vervolgens in Denemarken ben gaan wonen, heb ik besloten om een tijdje terug te gaan naar de universiteit. Ik ben aan het begin van mijn carrière gestopt met studeren vanwege de muziek, en dat is altijd een beetje aan me blijven knagen. Dus ben ik eerst antropologie gaan studeren, en daarna heb ik nog een tijdje colleges Midden-Oosten studies gevolgd.

Je werkt ook met een theatergezelschap in de Verenigde Staten. Kun je iets meer vertellen over die samenwerking?
Naast mijn studies ben ik gaan samenwerken met een muziektheatergezelschap in Los Angeles. O-Lan Jones is een actrice en artistiek directeur van Overtone Industries, een gezelschap dat multidisciplinaire opera’s en muziektheater ontwikkelt. O-Lan hoorde een van mijn songs, ‘Come To Life’, en dat paste heel goed bij een idee waar ze aan werkte. Dus nodigde ze me uit om liedjes te schrijven voor een project dat ‘Iceland’ is gedoopt. Het is een moderne liefdesgeschiedenis die zich afspeelt in IJsland tegen de achtergrond van de ‘IJslandse Mythe’. Daar hebben we de afgelopen vier jaar in L.A. aan gewerkt, en het plan is nu om de volledige productie in 2021 in New York in première te laten gaan.

Hoe voelt het om weer in de Benelux te gaan optreden?
Ik ben vooral heel blij om weer lekker een tijdje op tournee te gaan, en te doen waar ik, hopelijk, het beste in ben. Het publiek in Nederland en België is altijd erg goed voor me geweest, en heel trouw en toegewijd. Ik hoop dat dat dit keer niet anders zal zijn. En of het nu om een groot of een klein publiek gaat, dat zegt me niet zoveel. Zolang de zaal maar stil is, zodat we ons met z’n allen voor heel even volledig in de muziek kunnen verliezen.

Wat zijn je overige plannen voor de toekomst?
Ik ben met een nieuwe plaat bezig die hopelijk in maart 2020 zal verschijnen. Dat is het doel. Daarna wil ik weer lekker live gaan spelen, door heel Europa. En er is natuurlijk nog een hoop werk te doen voor ‘Iceland’. Ik heb ook pas mijn acteerdebuut op het toneel gemaakt, als onderdeel van dit muziektheater project, en ik ben nu aan het uitvinden of dat iets is waar ik meer mee zou willen doen.

Tot slot, welk schijfje ligt er op dit moment in je cd-speler?
Dat is ‘Ghosteen’, het nieuwe album van Nick Cave & The Bad Seeds. Wat een prachtplaat!

Emmett Tinley live:
24 oktober – Paradiso, Amsterdam
25 oktober – Corneel – Lelystad
26 oktober – Eureka – Zwolle
27 oktober – Luxor Live – Arnhem
28 oktober – Savelbergklooster – Heerlen

Video ‘Don’t Let Go’: 
https://www.youtube.com/watch?v=AskvK6wbdg8

Verder Bericht

Vorige Bericht

Laat een reactie achter

© 2019 CHAOS Music Magazine

Thema door Anders Norén