Het online magazine voor eigenwijze muziek

Bombay Bicycle Club is ouder, wijzer en klaar voor een nieuw begin

Tekst: Ronald Renirie
Foto’s: Ivana van der Zant

Begin 2015 was daar plotseling de aankondiging dat Bombay Bicycle Club er voor onbepaalde tijd mee ophield. En dat terwijl de Londense band met hun laatste release, het meest succesvolle album uit de prille carrière had gemaakt, met onder meer een nummer één positie in de album charts in eigen land. Kortom, een band die volop groei doormaakte, en eigenlijk alleen maar nóg groter kon worden. Maar toen was daar vorig jaar, schijnbaar uit het niets, de aankondiging van een nieuw album, Everything Else Has Gone Wrong, dat 17 januari j.l. verscheen. Hoogste tijd om de Britten aan de tand te voelen.

Zanger en muzikaal brein Jack Steadman en bassist Ed Nash zitten er ontspannen bij, op het gloednieuwe Amsterdamse kantoor van hun platenmaatschappij Caroline, aan het begin van een heldere middag in december. De twee zijn zojuist heel welwillend uitgebreid naar buiten geweest met onze fotografe, en zitten inmiddels klaar om te praten over de nieuwe plaat, de oorzaak van de split, ruim drie jaar geleden, en natuurlijk de reden waarom de band weer bij elkaar is.
Maar eerst maar eens naar die vreemde break-up. Vreemd omdat de band net dus een goedlopende tour van achttien maanden achter de rug had, en een nummer één album op zak had.
Maar voor Steadman was het helemaal niet zo vreemd. “Het voelde voor ons eigenlijk als een heel natuurlijk moment om er mee op te houden. De band was al sinds onze schooltijd het ding waar alles om draaide in onze levens, en het moment was daar om afstand te nemen. Het is makkelijker om te stoppen als het heel goed gaat, dan wanneer je wel moet omdat het minder gaat. Bombay Bicycle Club slokte zo’n groot deel van onszelf op, dat we wel moesten. En als we langer hadden gewacht, hadden we zeker nooit meer bij elkaar kunnen komen. Dan was de boel misschien geëscaleerd.”


Solo

Het was tijd voor nieuwe uitdagingen. Voor Steadman maakte de indiemuziek van zijn band plaats voor een eigenaardige mix van jazz, soul en funk op het album God First dat hij in 2017 uitbracht onder de moniker Mr. Jukes, terwijl Nash twee maanden daarvoor al een solo album onder de naam Toothless uitbracht. “Ja, dat hadden we echt even nodig. Gewoon muziek maken met andere mensen, en je eigen ideeën ook echt je eigen ideeën laten zijn”, zegt Nash. “Dat was heel fijn om te doen, en voelde voor even als een verademing. En toen kwam in 2017 alweer het tienjarig jubileum van ons debuutalbum (I Had The Blues But I Shook Them Loose) in zicht. We hebben het er een moment over gehad om die plaat een aantal keer live te gaan spelen, speciaal voor de gelegenheid, en er daarna weer mee op te houden. Maar dat voelde gewoon niet goed. Dat doe je misschien als jaren tachtig band, maar niet als je allemaal eind twintig bent. Toen ik dus later met Jack in een pub zat, want vrienden zijn we allemaal al die tijd gebleven, zei ik dat ik de band toch wel miste, en dat als de gelegenheid zich zou voordoen, ik er wel voor in zou zijn om nieuwe muziek te maken.”

En zo geschiedde. In de eerste helft van 2019 kwamen Nash en Steadman een week per maand samen in het huis van een vriend in Cornwall om los van elkaar aan nieuwe songs te werken. ’s Avonds gingen ze vervolgens samen zitten om elkaar te laten luisteren naar de vorderingen, en te helpen met beider ideeën. “Dat was zo fijn om te doen. We hebben bijna het hele album daar in Cornwall geschreven, en ook de samenwerking met Liz Lawrence en Billie Marten, die beiden een vocale gastrol vervullen op het nieuwe album.”


Producer

Een volgende stap, voordat de band daadwerkelijk de studio in dook om de kersverse songs op te gaan nemen, was het kiezen van de juiste producer. Uiteindelijk viel de keuze op John Congleton, waarmee de band het nieuwe album in drie weken tijd opnam in Los Angeles. “We wilden iemand van buitenaf, die met een frisse blik naar de liedjes zou kijken. Jack had So Long, See You Tomorrow in zijn eentje geproduceerd, en dat wilden we dit keer anders doen”, zegt Nash. “En tijdens die zoektocht kwamen we al snel uit bij John. Hij werkte onder meer met St. Vincent, Blondie en The War On Drugs, maar ik kende vooral zijn werk met Wild Beasts, wat ik echt geweldig vond. En gelukkig pakte die samenwerking goed uit. John wist ons te prikkelen, maar ook te remmen wanneer het moest. We kunnen als band nog wel eens doorslaan als het gaat om overdubs, en het blijven schaven aan details, maar John zei dan gewoon dat we niet moesten zeuren, en het hierbij moesten laten. En dat hebben wij als band echt nodig. En daardoor klinkt deze plaat gewoon wat losser dan onze vorige albums.”
Wat ook anders is op Everything Else Has Gone Wrong is het feit dat, in tegenstelling tot eerdere albums, niet alle songs geschreven zijn door Steadman. “Ik wilde ook perse die ruimte geven aan anderen. Een substantieel gedeelte van dit album is (mede)geschreven door Ed, en zelfs de muzikanten die gastrollen vervullen hebben iets in de melk te brokkelen gehad. Dat heeft naar mijn idee fantastisch uitgepakt. Het kostte me ook helemaal geen moeite om dit soort dingen uit handen te geven.” 
Maar ook tekstueel is er in de loop van de jaren iets veranderd bij Bombay Bicycle Club. De rake observaties van met name Steadman zijn anno 2020 persoonlijker dan ooit. “Dat je manier van tekstschrijven verandert binnen een band vind ik volkomen logisch”, zegt hij daarover. “Ik ben nu eenmaal ouder geworden. Ik heb meer meegemaakt. En dan is het toch heel normaal dat ik nu over andere dingen zing dan toen ik negentien was? Ik heb geen problemen met m’n oudere teksten hoor, maar mijn interesses en de dingen die me bezighouden zijn nu eenmaal veranderd in de loop der jaren. En gelukkig maar, hahaha.”


Nieuw begin

Bombay Bicycle Club is terug, en als het aan Steadman en Nash ligt, niet slechts voor een album. “Nee, we zien dit eerder als een nieuw begin”, zegt Steadman.  “We hebben gewoon allemaal wat meer rust gekregen, denk ik. Waardoor we als band in ieder geval duurzamer zijn geworden. En ik denk dat dat ook terug te horen is op het album. We zijn eindelijk zover dat we de soms wat dwangmatige drang naar perfectie die we in het verleden in ons hadden, wat hebben kunnen loslaten en daardoor kunnen we er nu ook meer van genieten. Dat geldt zowel voor het samenzijn als band, als voor het maken van albums en het geven van live shows. Dus in zoverre is die time-out echt ergens goed voor geweest. Ik ben er van overtuigd dat dat ons tot een betere band heeft gemaakt.”

Bombay Bicycle Club staat donderdag 19 maart in de Melkweg in Amsterdam.
Everything Else Has Gone Wrong verscheen afgelopen vrijdag via Caroline Records.

Verder Bericht

Vorige Bericht

Laat een reactie achter

© 2020 CHAOS Music Magazine

Thema door Anders Norén