Tekst: Evelyne Gorter Foto’s: Blue Milk
Op Spotify omschrijven ze zichzelf, met ingrediënten uit Chili, Duitsland, Holland, Spanje en Suriname, als hét nieuwe recept voor een smakelijke gumbo van Hollandse melk met exotische kruiden; Blue Milk. De band, bestaande uit Delio Veen (zang), Leon Janssen (gitaar), Julius Noordermeer (bas) en David Fons (ritmisch gitaar), bracht in september het debuutalbum ‘The Recipe’ uit. CHAOS ging als lekkerbek voor nieuwe muziek het gesprek aan met Delio en Leon.
Na zo’n mooie omschrijving van jullie bandnaam, zijn wij wel benieuwd hoe jullie zelf de sound van jullie muziek omschrijven?
Delio: ‘Divers. We hebben wel echt een herkenbare sound ondanks de verschillende stijlen waarin we spelen. Het is naar mijn ervaring allemaal heel “Groot”. Het klinkt allemaal groot en energiek en vooral als we live spelen. Dan denk ik dat het heel herkenbaar is hoe wij klinken als ‘Blue Milk’.’
Het is zeker een unieke sound.
Delio: ‘Er komen heel veel verschillende stijlen bij kijken, ook al in één track. Het is heel gevarieerd en dat creëert iets authentieks als ik het zo mag noemen.’
Het album heet ‘The Recipe’, waar is het dan het recept voor of juist tegen?
Leon: ‘The Recipe staat voor de verschillende stijlen waarin wij onze muziek schrijven. Het is gevarieerd. Ik kan begrijpen dat sommige luisteraars soms zullen denken dat we alle kanten op schieten. Maar dat hebben we heel bewust zo gedaan, omdat we juist willen laten weten wat wij doen en hoe wij in de toekomst verder willen gaan. Dit is wat je van ons kunt verwachten. Dit is het recept van onze band.’
Hoe was het voor jullie om in Coronatijd jullie eerste album te releasen
Leon: ‘Ongeveer een jaar geleden zijn we begonnen met opnemen, dus we wilden het album al uitbrengen. Niemand kon voorspellen dat dit zou gebeuren en we wilden niet stoppen. We wilden doorgaan en dan kijken wat het ons zou brengen.’
Delio: ‘We hebben alle mogelijkheden gebruikt om toch verder op te kunnen nemen. We hebben veel van mijn thuisstudio gebruik gemaakt. Ook om te kunnen oefenen toen alles dicht was. Leon heeft ook een thuisstudio. We hebben heel veel geluk gehad dat we alles tot onze beschikking hadden om het te laten werken. En ook zonder hulp van iemand anders. Dit hebben we als band helemaal zelf gedaan. Daar zijn we trots op.’

The Recipe begint met een intro en eindigt met een outro, het is de bedoeling om het album integraal te luisteren. Waarom hebben jullie daarvoor gekozen?
Leon: ‘Wanneer je gaat koken, begin je ook met een bepaalde volgorde. Het heeft te maken met het recept. Je begint met het intro, de basis van je gerecht. Dan ga je verder koken en heb je al die smaken in de mix gedaan en dan uiteindelijk heb je het recept. Daarna maak je het gerecht op smaak en ga je eten.’
Als eerste single hebben jullie voor het wat rustigere nummer ‘Angelo’s Waltz’ (met Fabian Visser) gekozen, waarom kozen jullie specifiek voor dat nummer?
Leon: ‘We hebben nog een een tweede gitarist die nu in Londen woont, hij heeft het nummer meegeschreven met alle oorspronkelijke bandleden. Het was dan ook het eerste echte nummer dat we als band hebben geschreven. We vonden het om die reden dan ook leuk om het als eerste single uit te brengen.’
Zoals eerder aangegeven, staan er verschillende stijlen op het album. Bij het nummer ‘Gotta Go’ dachten wij gelijk aan kleinkunst en het theater.
Delio: ‘Ik denk dat ‘Gotta Go’ nog een heel leuk project kan gaan worden. We gaan aan de slag met een videoclip, dat wordt inderdaad ook een beetje een theatraal en leuk stuk.’
Wij hadden dat ook bij ‘Interlude’. Daar zien we ook visuals bij de muziek geprojecteerd worden. Hebben jullie het nummer ook zo geschreven? Dat de intentie er al was om er beelden bij te projecteren?
Delio: ‘Nee, we hebben ‘Interlude’ eigenlijk gemaakt als introductie voor ‘Angelo’s Waltz’, die toch wel los staat van de nummers ‘Daisy’, ‘Blue in Shade’ en ‘Gotta Go’. Het is onze manier om te zeggen wat er gaat komen. We gaan nu deze kant op dus houd je vast, zoiets.’
Leon: ‘De stem die je hoort, is een opname die rond het jaar 1916 opgenomen is. Het is de stem van een Italiaanse directeur die een wals aankondigd. Zijn naam was Angelo. Om die reden hebben we er ook voor gekozen om dat nummer met een klassieke gitaar op te nemen.’
Wat zijn jullie muzikale inspiratiepunten?
Delio: ‘Ik denk dat ik voor ons allen spreek als ik Ocean Alley noem, maar voor mijzelf ook Stickey Fingers. Ik heb een diepe connectie met de frontman Dylan Frost, hij heeft mij heel erg geïnspireerd. Maar King Gizzard & The Lissard Wizard toch ook wel.’
Leon: ‘Voor mij is het dan toch de Red Hot Chili Peppers en voor David Bossanova en Bueno Vista Social Club en Vincente Amigo, dat is zijn favoriete klassiek gitarist.’
Wanneer jullie nu al terugkijken op 2020, hoe omschrijven jullie het jaar dan en waar kijk je straks naar uit wanneer we het jaar 2021 in gaan?
Delio: ‘Door Corona zijn wij wel dichter bij elkaar gekomen. Niet alleen als band, maar ook als vrienden. We hebben heel veel tijd gehad om samen te spelen, op verantwoordelijke afstand natuurlijk. We hebben over onze plannen kunnen praten en hoe we deze willen gaan uitvoeren. Voor ons als band heeft 2020 eigenlijk heel veel goeds gebracht.We hopen in 2021 alles in werking te kunnen gaan zetten. We willen heel graag weer gaan optreden, want het nadeel van 2020 is dat er verschillende optredens, ook in Frankrijk en Duitsland, niet doorgingen.’
Leon: ‘Ik kijk er naar uit om weer te kunnen optreden en wil heel graag ook met andere muzikanten samenwerken. En natuurlijk aan nieuwe nummers schrijven en misschien opnemen.’
