Tekst: Susanne van Hooft Foto’s: Glass Caves
Het beste festival dit jaar was ongetwijfeld dat waar Glass Caves headliner was en waar bij The Strokes en Elton John eerder op de dag speelden. Toen Glass Caves speelde, kon je in de lucht opblaasgiraffen rond zien stuiteren en misschien zag je zanger Matt wel op de grond duiken. Heb je deze legendarische show gemist? Wij helaas ook, net als Glass Caves zelf. Maar het gebeurde in onze fantasie tijdens het interview dat CHAOS had met Glass Caves bandleden Matt Hallas en Elliot Fletcher. Een paar weken geleden bracht de band uit Manchester hun EP A Spin Around The Sun uit, met vijf pakkende indierock nummers. Tijd om kennis te maken.
Hoe waren de reacties op de release van A Spin Around The Sun?
Matt: Het was natuurlijk anders door de omstandigheden. Normaal spelen we veel live als we nummers uitbrengen, en kunnen we de nummers live laten horen. Maar los daar van ben ik erg trots op het werk dat we hebben afgeleverd.
Elliot: Daar sluit ik me bij aan. De beste manier om een reactie te krijgen is natuurlijk als je live speelt, omdat je dan ziet hoe mensen op de muziek reageren. Nu lukt dat niet. Maar de online reacties waren overweldigend. Er is veel meer gestreamd dan normaal. We hebben ook wat live streams gedaan, maar dat is wel ongemakkelijk. Je ziet niet wat mensen denken. Je ziet wat dingen aan de zijkant langskomen en dan denk je: het zal wel goed zijn. Ik ben ook veel nerveuzer om op internet te spelen.
Matt: Ik denk dat het ook zo lastig is omdat er weinig sfeer in zo’n kamer is. Mensen gillen niet, er is geen energie. Het is alleen geluid. Live optredens kunnen ook verschrikkelijk klinken als ze niet goed gemixt zijn. Dus dat is denk ik de angst, dat je afschuwelijk klinkt bij live streams en dat je het niet kunt veranderen. Je hoopt er maar het beste van.
Elliot: De EP gaat er ook een beetje over dat het goed is om elkaar door moeilijke tijden te helpen. Zelfs nu het niet makkelijk is geweest voor iedereen, heeft het er toch voor gezorgd dat mensen naar elkaar omkijken. Als ik Miss World zou willen worden, dan zou dat mijn antwoord zijn.
Matt: Elliot, zeg je nu werkelijk dat je je aanmeldt voor de Miss World-wedstrijd!?
Zo, de toon is gezet, hier in deze Zoom-kamer. Laten we eens verder praten over de verschillende fases van muziek maken, zoals het schrijven, het opnemen of het live spelen. Welke fase vinden jullie het leukst?
Matt: Live spelen is het makkelijkst. Dat is een kwestie van proberen je liedjes goed te spelen en dat lukt ons volgens mij best goed. Zelfs beter dan op de opnames, heb ik wel eens gehoord. Moeilijker is het om de liedjes te maken.
Elliot: Live spelen is het leukst, door de interactie met het publiek. Het schrijven is voor elk nummer anders, soms lukt het maken heel snel en andere kosten maanden, soms zelfs een jaar. Het opnemen was ook leuk om te doen. Maar op dit moment missen we de live shows enorm. Het voelt alsof we liedjes schrijven speciaal om mensen naar optredens te krijgen.
Maar het opnameproces beviel jullie dus ook wel?
Elliot: De opnames waren in Sugarhouse, even buiten Manchester. We hadden twee producers, waar we al mee hadden gewerkt bij eerdere releases. Het voelde goed om de liedjes vast te leggen. Van te voren heb je wel een idee hoe het zou moeten klinken, en dan wordt dat werkelijkheid. Dat is echt bijzonder.
Matt: Schrijven is te gek als je eenmaal op gang bent, maar een begin vinden is lastig. Maar ik houd altijd van het opnemen. Je kunt een nummer tien keer zo goed laten klinken. Er worden professioneel opgenomen lagen aan toegevoegd en de producers hebben hun inbreng.

Wat merken jullie aan de muziekindustrie in de VK in deze gekke COVID-19 tijden?
Matt: Het is verschillend voor veel mensen. De live sector in de VK is vernietigd door COVID. Niemand kan optreden, er zijn geen inkomsten. Jonge bands hebben geen financiële ondersteuning. Als die geen optredens hebben en geen merchandise verkopen, dan hebben ze het lastig. Dus die bands stoppen nu. Die impact is enorm. Maar het label waar wij bij zitten, Scuff of the Neck, brengt nu veel muziek uit en mensen streamen veel. Mensen kopen nog steeds, dus dan gaat het wel goed. De digitale wereld is oké, maar in de werkelijke wereld is het bikkelen.
Hoe is het voor jullie persoonlijk?
Matt: We hebben er een baan naast. We hebben wat financiële ondersteuning, maar niet genoeg om te kunnen leven van de muziek.
Zonder het virus zouden jullie vast op een festival hebben gestaan deze zomer. Stel je het festival waar jullie zouden hebben gespeeld eens voor: hoe ging dat en wat was het magische moment van het optreden? Ik zal beginnen: het is juli, het is heel warm. De zon brandt en er staan enorm veel mensen voor jullie podium…
Elliot: Er zouden opblaasbare, eh, giraffes rondvliegen en er gaat bier de lucht in.
Matt: Elliot speelt drums met ontbloot bovenlijf, Eddy (Clayton) doet een handstand op zijn synthesizer en ik maak een sliding op de grond terwijl ik zing. Dat zou er gebeuren.
Elliot: Als we weer shows en festivals gaan spelen volgend jaar, dan is het publiek waarschijnlijk extra gretig en dan wordt dit wel realiteit.
En jullie waren natuurlijk de hoofdact van dat festival. Wie waren de andere bands die voor jullie optraden?
Elliot: Ik geloof dat the Strokes net voor ons stonden geprogrammeerd.
Matt: Ik hoorde dat Alabama Shakes ook speelden. En volgens mij opende Jack White, dat is tenslotte best een goede muzikant.
Elliot: En overdag speelde er een legende, zoals Paul Simon, om ongeveer vier uur ’s middags.
Matt: Ik hoorde dat Phill Collins misschien ook zou spelen. Het zou een geweldig festival zijn, ik kijk er nu al naar uit.
Wat een festival! En heb je een favoriet instrument dat dan ook mee gaat, net als altijd?
Matt: Ik speel niet zoveel gitaar, maar we hadden een Diddley Bow. Het was een poot van een oud bed met een snaar eraan en je kon er mee sliden. We hebben het op veel nummers gebruikt. Dat zou het zijn. Misschien niet live eigenlijk, want we hebben het nooit live gebruikt.
Elliot: Misschien in 2021 wel.
Matt: In 2021 is de Bow overal.
Wanneer denken jullie weer een gewoon concert te geven?
Matt: Zo snel mogelijk. We hebben een tour geboekt staan voor maart en hopelijk kan die doorgaan. Zoals je hebt gemerkt willen we enorm graag spelen. Mensen hebben ook optredens en de interactie nodig. Mensen willen niet twee meter van elkaar vandaan staan.
Denk je echt dat er weer moshpits zullen zijn?
Matt: Hou ze maar eens tegen! We houden echt niet altijd concerten waarbij je moet zitten, echt niet!
Elliot: Je bent zo optimistisch.
Matt: Anders komt er een revolutie!
