Tekst: Ronald Renirie
Stray is het vierde album van het uit Athens, Georgia afkomstige post-punk trio Bambara. De band onder leiding van zanger-gitarist Reid Bateh, die medio 2018 naar Brooklyn, New York verhuisde, de plek waar hun platenlabel Wharf Cat resideert, heeft er naar eigen zeggen een missie van gemaakt om de donkere geheimen en de horror bloot te leggen die schuilt achter elke ogenschijnlijk keurig geverfde voordeur.
En dat gaat ze prima af. Stray luistert weg als een verhalenbundel van Edgar Allan Poe; verwrongen duistere murder ballads waar Nick Cave in zijn Birthday Party-tijd patent op had, gecombineerd met het post-punk geluid van hedendaagse bands als Protomartyr, Shame en The Murder Capital, die Bateh overigens wat betreft intensiteit achteloos als bleke schooljongetjes wegzet. Het echte werk, zeg maar.
Bambara, dat verder bestaat uit Bateh’s broer Blaze op drums en William Brookshire op bas, en live wordt aangevuld met maar liefst twee exxtra gitaristen, slaat op Stray tien nummers lang de spijker op zijn kop, of liever gezegd de houten staak recht in het hart van elke willekeurige vampier, na deze na een lange jacht eerst volledig te hebben uitgeput.
Bateh’s getormenteerde ziel, Cave-achtige stemgeluid en songs waar een constante onderhuidse spanning in huist, maken Stray tot een ijzersterk en vooral intrigerend album.
Wharf Cat / Konkurrent