Tekst: Jacob Parrott
Naast een enkele andere single die werd uitgebracht na debuut single ‘Athens, France’ (2019), was de enige manier om de dynamiek van Black Country, New Road mee te krijgen door middel van hun energieke en boeiende live shows. Of natuurlijk door in afwachting te leven van het bovendrijven van een fatsoenlijk, pakkende live opname… Met het uitbrengen van hun debuutalbum, ‘For The First Time’, kunnen fans eindelijk weer vrij genieten van een collectie van zes nummers die het er succesvol vanaf brengen om verschillende elementen van postpunk, postrock en nu jazz te combineren! Daarnaast pocht de band door middel van het gebruiken van 8-bit synthesizers en secties van Joodse klezmermuziek.
De zeven bandleden Lewis Lewis Evans (saxofoon), May Kershaw (keys), Charlie Wayne (drums), Luke Mark (gitaar), Isaac Wood (vocalen/ gitaar), Tyler Hyde (bass) en Georgia Ellery (viool) zijn een wilde mix van klassiek opgeleide en zelf-opgeleide muzikanten. Het ligt daarom voor de hand dat de band zoveel verschillende invloeden heeft, die invloeden maken het herkenbare geluid van Black Country, New Road.
‘Instrumental’ geeft goed weer hoe moeilijk het is BC,NR in een hokje te plaatsen. Daarnaast is het moedig en effectief dat het album met een vijf en halve minuut durende instrumentale compositie opent! Op ‘Instrumental’ komen verschillende jazzroffels, kloppende baslijnen en Oosters-geïnspireerde melodieën naar voren, die allemaal over een fijne synthesizer-riff gelegd worden. Zelfs zonder typisch eigenwijze, lyrische referenties van Wood weet de band hun epische verhaal instrumentaal over te brengen, op papier lijkt het misschien geen succes, maar BC,NR weet te overtuigen met hun talent voor harmonieën en het monumentaal etaleren van hun muzikaliteit.
Eerder uitgebrachte single ‘Athens, France’ en ‘Sunglasses, zijn opnieuw uitgebracht op het album en geven sterk de groei weer van de band over de afgelopen paar jaren vanaf het moment dat ze hun eerste nummers uitbrachten. Ze besloten wat van de angst en intensiteit in hun muziek terug te dringen door het invoegen van kalmere momenten met zachte gitaarriffs die nu ‘Athens, France’ afsluiten. Daarnaast heeft Wood aan zelfvertrouwen gewonnen, en zingt hij in verschillende secties in plaats van het herkenbare en agressieve spoken word. Beide singles staan nog steeds bol van de aan elkaar geregen gitaarlijnen en nonchalante saxofoonmelodieën. De herziene aanpak van de instrumentatie en het aannemen van sommigen van de teksten (“f*** me like you mean it this time, Isaac” in the original ‘Sunglasses’) laten klaarblijkelijk zien dat BC,NR collectief gegroeid zijn en technisch ouder zijn geworden. ‘Track X’ laat de meer overwogen aanpak van de band sterk voelen. De track met een gevoel van sereniteit en opgetogenheid staat als een huis. Tegelijkertijd vervangt ‘Track X’ de typische essentie van angst die in de overige nummers door BC,NR wordt overgebracht. ‘Track X’ schopt het voor elkaar te leunen tegen folk, door middel van het toevoegen van gracieuze vrouwelijke vocale harmonieën tijden het refrein. ‘Opus’, sluit het album op magnifieke wijze af met wat lijkt op een samensmelting van alles wat eraan voorafging. De Oosterse klezmer-invloeden van ‘Instrumental’, gecombineerd met de chaotische freak outs die te horen zijn in ‘Sunglasses’ en ‘Science Fair’, naast de meer weloverwogen reflecterende momenten die worden getoond in ‘Athens, France’ en ‘Track X’: ze zijn hier allemaal aanwezig. Met verslavende gitaarriffs, levendige viool- en saxofoon begeleiding, allemaal aangespoord door pittige drums en diepe, stuwende baslijnen, transcendeert ‘Opus’ door pieken en dalen. Voortdurend tonaal verschuivend van donderende angst naar overwogen kwetsbaarheid en weer terug, wat leidt tot een monumentale en gespannen conclusie.
Ondanks dat het album haar kalmere momenten kent, zit ‘For the First Time’ hoe dan ook boordevol apocalyptische soundscapes waar BC,NR bekend om staat. Met het krachtige, zware gitaarspel, de gewelddadige saxofoon-uitbarstingen en Wood die herhaaldelijk ‘It’s Black Country out there‘ blaft, is ‘Science Fair’ hier een goed voorbeeld van: meesterlijk overstroomd met een steeds groeiend gevoel van spanning dat aanvoelt alsof het einde der tijden wordt aangekondigd. ‘For the First Time’ als debuutalbum straalt rauwe energie, woeste intensiteit en meeslepende experimenten uit, waarbij je tegelijkertijd kunt genieten van weloverwogen stillere momenten van reflectie. Elk nummer afzonderlijk fungeert als auditieve reis die herhaald luisteren beloont en met elk moment van opnieuw luisteren een nieuwe gelaagdheid blootlegt. Met het aanscherpen van hun eerder uitgebrachte nummers en de benadering van het album als geheel, brengen BC,NR duidelijk hun steeds toenemende volwassenheid en zelfvertrouwen als muzikanten over, en versterken ze zichzelf stevig als serieuze kanshebbers voor een Mercury-prijs.
PIAS
