Tekst: Paul van der Zalm
Het is opmerkelijk te bedenken dat de kiem voor ‘Cry’, het tweede album van Cigarettes After Sex, dat deze week verscheen, al in 2017 werd gelegd. Want terwijl het verschijnen van het debuutalbum voor velen een moment was waar vol verwachting naar uit werd gekeken, was dit voor Greg Gonzalez juist de afronding van de periode die aan de totstandkoming van het album vooraf ging. Zelf was hij al weer verder en juist diezelfde week met de andere bandleden (bassist Randy Miller, Phillip Tubbs op toetsen en Jacob Tomsky op drums) neergestreken in een landhuis op Mallorca om nieuw werk op te nemen, wars als hij is van de conventionele studio-aanpak.
Gonzalez werd vrijwel meteen erg geïnspireerd door het huis, dat hij omschrijft als futuristisch en oeroud ineen, en door de prachtige setting. De band maakte er meteen serieus werk van om die sfeer zoveel mogelijk spontaan vast te leggen in muziek. Daarbij had de Texaan ook wat ideeën om meer spanning in de composities te brengen door wat moderne invloeden; als referentie dacht hij daarbij bijvoorbeeld aan de muziek van landgenoten Selena en Shania Twain. De muziek lag dus klaar, maar kreeg de gelegenheid om nog anderhalf jaar te rijpen als goede wijn, want eerst moest het succes van het debuutalbum gevierd worden met een uitgebreide en succesvolle tour. Pas in 2018, terug in New York, vond Gonzalez de rust om in korte tijd zijn ervaringen om te zetten in woorden, daarbij ook geïnspireerd door een nieuwe liefde.
Dit is een vrij lange introductie, maar als je goed luistert naar het nieuwe album, hoor je het allemaal terug. De liedjes van het vorige album werden al gekenmerkt door een aangename loomheid, maar nu zinderen ze als een zwoele zomeravond. De bijzondere zang van Gonzalez draagt daar nog een steentje aan bij: zelfs als je weet dat hier een man zingt, zou je nog kunnen gaan twijfelen, want je zou evengoed kunnen denken dat het iemand als Lana del Rey is die hier de vocalen voor haar rekening neemt. De teksten zijn eerlijk en Gonzalez windt er geen doekjes om als hij zingt over emotionele en fysieke liefde, maar het is vooral suggestief en het wordt nergens platvloers. De muziek sluit daar perfect bij aan en klinkt net zo sensueel. Spannend wordt het vooral door een lichte variatie in tempo; In ‘Kiss It Off Me’ is bijvoorbeeld sprake van een lichte versnelling en ‘Hentai’ klink juist ingehouden; ‘Touch’, een lied over twee geliefden die langs elkaar heen leven, is bijna verrassend melodieus. Fans van het eerste uur kunnen het album blindelings kopen, want het geluid is alleen maar verder verfijnd. Laat je daarbij niet van de wijs brengen door de wolkbreuk boven zee op de albumhoes. Zelf zegt Gonzalez over het album: “Ultimately, I view this record as a film. It was shot in this stunning, exotic location, and it stitches all these different characters and scenes together, but in the end it’s really a simple story about romance, beauty, and sexuality. It’s a very personal telling of what those things mean to me.” Met een beetje fantasie zou je Cigarettes After Sex kunnen zien als de hedendaagse versie van Barry White.
De band staat zaterdag 2 en zondag 3 november in Paradiso, maar beide concerten zijn stijf uitverkocht.