Tekst: Theo Stepper
EP’s zijn niet zelden showcases, een extraatje, een mogelijkheid om te laten zien wat de artiest nog meer in zijn mars heeft. A View From The Next Room van de Ierse indieband Cronin is niet anders. Zanger Michael Cronin is daar duidelijk over: “Sommige van deze mixen bestaan al een tijdje, andere zijn vers. Omdat we niet in de studio konden werken, dachten we dat het nu een goed moment was om deze als mini-album uit te brengen (…) het laat een andere kant zien van wat we in ons hoofd hebben.”
A View From The Next Room – een mooie verwijzing naar een andere benadering – bevat zes tracks, vier (re)mixen en twee nieuwe nummers. De nieuwe nummers, ‘There’s a Darkness’ en het instrumentale ‘Electrolenza’, waarmee de EP wordt afgesloten, sluiten goed aan bij mixen. Als deze nummers bovendien een voorproefje zijn van wat Cronin voor ons in petto heeft zodra hij de studio weer in mag, dan mogen we in onze handen knijpen.
Het album opent met het ook in originele vorm sterke nummer ‘Several Perceptions’, dat als remix clubwaardig is en waarop Mick Cronins stem enigszins doet denken aan die van David Bowie. De akoestische versie van het titelnummer van het debuutalbum, ‘The First Kiss Of Love’, doet denken aan Nick Cave, die Cronin ooit toevertrouwde: “You sound like me, but in tune.” Ook de string mix van ‘Little London’ zal de liefhebbers van Nick Cave aanspreken.
Met name ‘There’s A Darkness’ is indrukwekkend. Het nummer begint met dreigende cello, gevolgd door een strakke beat, de donkerbruine stem van Cronin, waarna steeds meer instrumenten invloeien en het refrein al binnen een minuut voor een prettige oorwurm zorgt. Al even indrukwekkend is ‘Needs’ waaraan Damien Rice-celliste Vivienne Long haar medewerking verleende. Zij is overigens niet de enige die Cronin van een extra handje voorzag. Zo is Waterboys-violist Steve Wickham op twee nummers te horen en doet Terry Edwards (o.a. PJ Harvey) op de remix van ‘Little London’ mee.
Met A View From The Next Room laat Cronin horen van alle markten thuis te zijn. Folk met een donker randje, dance met folkinvloeden en een ambient instrumental als ‘Electrolenza’ worden dermate overtuigend neergezet dat deze EP niet alleen kan worden beschouwd als showcase, maar vooral als een zeer welkom extraatje.
Gentlemen Recordings
