Tekst: Susanne van Hooft
Mogelijk is Enter Shikari zo’n beetje de meest ingewikkelde band die er bestaat. Met verschillende muziekstijlen in elk nummer gepropt is Enter Shikari niet in een hokje te duwen. Nou vooruit: een poging komt uit in de richting van alternative rock, electronic rock, maar ook posthardcore. En al die stijlen vaak samen in de keukenmachine, resulterend in één nummer dat alle kanten opgaat. Veel trouwe fans waren niet helemaal overtuigd van het vorige album Nothing is True and Everything is Possible en ook The Spark werd door sommigen te licht bevonden. Single ‘Bloodshot’ klonk redelijk ouderwets, maar ook elektronisch en dat is toch wel heel andere koek dan eerder werk als ‘There’s a Price on Your Head’ of ‘Sorry You’re Not a Winner’. Het lijkt erop dat Enter Shikari met A Kiss For The Whole World zich inderdaad verder ontwikkelt. Verwacht geen snelle hap, het is eerder een album waar je wat op moet kauwen.
A Kiss For The Whole World gaat sterk uit de startblokken, er klinkt trompetgeschal en vervolgens worden we getrakteerd op ouderwetse Shikari chaos. Opluchting! Toch worden we af en toe op het verkeerde been gezet. Net op het moment dat je denkt: hé, dat klinkt ouderwets ruig (‘Leap into the Lightning’), slaat de band weer een ander weggetje in dan het logische gebaande pad. Bij ‘feed yøur søul’ haken we een beetje af; dit klinkt als geluid bij een flipperkast. Bij Nothing is True and Everything is Possible, het vorige album, salueerde de band naar alle voorgaande albums. Elk nummer van Nothing is True… hoorde bij een bepaald tijdvak in de geschiedenis van de band thuis. Ook A Kiss For The Whole World hint veelvuldig naar eerdere nummers. ‘Dead Wood’ doet erg denken aan ‘Nothing is True and Everything is Possible’ door de driekwartsmaat, maar ook omdat ‘nothing is true’ terug te horen is in de tekst. ‘Live Outside’ horen we terug in ‘Giant Pacific Octopus (i don’t know you anymore): ‘I went to live outside’. Zanger Reynolds zingt ‘Wait for the Spark’ in ‘(pls) set me on fire’ en ‘Dreamers Hotel’ komt terug in ‘Jailbreak’.
Drie jaar geleden, toen het vorige album uitkwam, was Enter Shikari nog wat zoekende. Ze vroegen zich af of het einde van de band was gekomen of juist een nieuwe fase. Misschien was de coronaperiode wel een goede rustperiode. Zanger en tekstschrijver Reynolds heeft toen geen enkel nieuw nummer op papier gezet. Pas toen Enter Shikari weer live ging spelen gaf de energie van het publiek de noodzakelijke vonk die nodig was om het muzikale vuur weer op te stoken. Het nummer ‘(pls) set me on fire’, met het wat minder geslaagde refrein, gaat hier over. A Kiss For The Whole World is het begin van de tweede akte van de band, zoals ze het zelf noemen. Het einde is dus nog niet in zicht en met dit album is Enter Shikari weer gelukt om een bonte reeks liedjes aan hun Wild West verzameling toe te voegen.
So Recordings / Mattan Records
Enter Shikari is live te zien:
8 juni – Graspop Festival
24 juni Jera On Air Festival
