Het online magazine voor eigenwijze muziek

Fink – Bloom Innocent

Tekst: Theo Stepper

Laten we voor het gemak direct met de deur in huis vallen: Fink slaagt er weer in om ons te verwennen met een steengoed album. In 2017 bracht hij twee albums uit, Fink’s Sunday Night Blues Club Vol.1, dat als side-project te boek staat en het indrukwekkende Resurgam. Zijn nieuwe, Bloom Innocent, borduurt voort op de weg die hij insloeg met Resurgam en dat komt mede doordat hij ervoor gekozen heeft om het album met dezelfde producer op te nemen: Flood, die je behalve van Fink zou kunnen kennen van o.a. U2, The Killers en PJ Harvey.

Bloom Innocent opent sterk met het bijna zeven minuten durende titelnummer. Van meet af aan is duidelijk dat Fink zijn woord houdt. Eerder zei hij over dit album: “It’s a spacious, capacious, eight-track wonder glowing with delicate piano, ear-tingling guitar and soulful, woody vocals.” Daar is geen woord aan gelogen en het maakt mijn werk als recensent wel zo gemakkelijk. De overige zeven nummers, die allen tussen de zes en acht minuten lang zijn, voegen zich gemakkelijk naar bovenstaande definitie. 

Sommige nummers zijn, zoals we dat tegenwoordig wel vaker tegenkomen, live opgenomen. Met Bloom Innocent halen we niet alleen muziek, maar ook atmosfeer in huis. Veel nummers klinken als soundscapes waarin wordt gezongen. Evenals op zijn vorige albums blijken de nummers stuk voor stuk groeibriljantjes, die zich na elke luisterbeurt dieper onder onze huid nestelen. ‘We Watch The Stars’ dat mag doorpakken nadat het openingsnummer langzaam het einde heeft bereikt, is zo’n typisch atmosferische soundscape, die dan weer versnelt, dan weer vertraagd. Dat het ook spannender kan, blijkt uit het meer elektronische ‘I Just Want A Yes’, dat jazz en rock combineert naar een hoogtepunt, dat even voor het einde van de track wordt afgebouwd, zodat slim wordt plaatsgemaakt voor het minimalistische en toch rijke ‘Rocking Chair’. 

Voor wie zich kan afsluiten voor de indringende teksten, is Bloom Innocent mogelijk ook geschikt om te mediteren. Het is hoe dan ook een album om na een drukke dag mee thuis te komen. Voor wie liever voor het echte werk gaat, de sympathieke Brit is op 21 november a.s. live te zien in AFAS Live.

RÇOUP’D/PIAS

© 2020 CHAOS Music Magazine

Thema door Anders Norén