Tekst: Fabian Hofland Foto: Steve Gullick
Na twee succesvolle en zeer goed ontvangen albums lastte de Britse post-punk band Savages in 2017 een pauze in. De Franse zangeres Jehnny Beth, in het echte leven Camille Berthomier genaamd, grijpt dit aan om een solo album te maken. Geïnspireerd door de experimenteerdrift van David Bowie’s Blackstar en het fragmentarische van Beyoné’s selftitled album is hier nu haar eerste echte solo album.
To Love Is To Live is een zeer gevarieerd, maar vooral gedreven en urgent album. Het gaat over het leven, maar kijkt ook met een schuin oog naar de onvermijdelijke dood, zoals de pianoballad ‘French Countryside’ waarin Beth zowel weemoedig het land van haar jeugd bezingt, als de vraag stelt of ze er ooit nog zal wederkeren. Sommige nummers hebben de energie en het vuur van Savages in zich zoals eerste single ‘I’m The Man’ en het stuwende ‘How Could You’, al wordt die laatste meer gedreven door pulserende electronica dan door gitaren. Op de rustigere nummers, zoals opener ‘I Am’ en het meerstemmig opgenomen ‘We Will Sin Together’, klinkt Beth als een soort moderne Marianne Faithful. Op de nummers ‘Heroine’ en het magnum opus slotstuk ‘Human’ is niet alleen de experimenteerdrift van Blackstar aanwezig, maar door de toevoeging van saxofoon en een aantal andere jazz elementen is er ook een duidelijk muzikaal verwijzingen naar Bowie’s zwanenzang.
Met To Love Is To Live wilde Beth een volledig uniek album maken dat bruist van het leven en dat klinkt alsof het het laatste album is dat ze ooit zou maken. Ze wilde alles zeggen wat ze te zeggen had en nergens spijt van hebben. We mogen stellen dat ze op alle fronten geslaagd: het dampt, het kreunt, het krijst, het leeft. To Love Is To Live is een ongeremde, uiterst persoonlijke experimentele popplaat die bruist van het leven in al zijn facetten.
20L07 Music
