Tekst: Fabian Hofland

Voor we over de muziek beginnen, eerst even de stamboom van de band bespreken. Muzz is de nieuwe band van Interpol’s Paul Banks met Josh Kaufman (Bonny Light Horseman) en Matt Barrick (The Walkmen, live drummer van Fleet Foxes). Banks en Kaufman zijn sinds hun tienerjaren bevriend, hebben samen de middelbare school in het buitenland doorlopen, om los van elkaar beide in New York te gaan studeren. Daar kwamen ze afzonderlijk van elkaar Barrick tegen, die drumt op een aantal productie klussen van Kaufman en op Banks zijn project Banks + Steelz met Wu-Tang Clan’s RZA. Kaufman produceerde Banks eerste solo plaat (onder de naam Julian Plenti) en het plan om eens echt samen te werken was er al langer.

Die samenwerking is er dus nu in de vorm van Muzz. In tegenstelling tot het soms kille Interpol is het geluid van Muzz juist warm. Het is een soort Americana die ergens midden tussen het werk van Other Lives en Bill Callahan zit. Vooral de derde single ‘Red Western Sky’ had zo op een album van eerstgenoemde kunnen staan. Banks klinkt breekbaarder en wat bedachtzamer dan bij zijn andere projecten en je kunt wel stellen dat dit hem goed af gaat. De nummers ademen rust uit en je hoort er bijna de leegte van het Amerikaanse landschap in terug zoals Calexico dat ook kan. Misschien ook door de aanwezigheid van de blazers in nummers als ‘Patchouli’, ‘All Is Dead To Me Now’ en vooral de My Morning Jacket-achtige afsluiter ‘Trinidad’. Het is niet enkel rust en sereniteit wat de klok slaat. Er zitten ook een paar up-tempo nummers tussen om de boel een beetje op te schudden, zoals de nieuwste single ‘Knuckleduster’ en het van een Tom Petty gitaarlick voorziene ‘How Many Days’. Er staat geen enkele misser op deze plaat, hij is precies lang genoeg en verveelt geen seconde. Dit is het beste werk dat Banks tot nu toe heeft afgeleverd buiten Interpol en misschien zelfs beter dan een aantal Interpol albums, maar dat laten we aan de luisteraar om te bepalen.  

Monstercat