Tekst: Paul van der Zalm
Je kunt het opmerkelijk noemen dat de 29-jarige Rina Sawayama pas onlangs een deal tekende met Dirty Hit, het label dat nu haar eerste major release uitbrengt, als opvolger van een drie jaar geleden in eigen beheer uitgebracht goed ontvangen mini-album en na een tour in het voorprogramma van Charli XCX. De zangeres wordt al een paar jaar gezien als een veelbelovend talent om in de gaten te houden en, om met de deur in huis te vallen, dit album maakt die verwachtingen ook zeker waar.
Sawayama biedt hiermee een staalkaart van haar veelzijdigheid en kunnen. Maar daarmee is het ook meteen duidelijk dat Sawayama muzikaal gezien niet in één hokje te plaatsen valt en dat maakte het vóór het succes van Spotify nogal eens moeilijk om artiesten op de markt te brengen. Om een indruk van die veelzijdigheid te geven: op de eerste drie tracks gaat Sawayama er meteen stevig tegenaan, begeleid door elektrische gitaren en komt de productie in de buurt van een symfonische band als Evanescence. Meteen daarna gaat het de andere kant op en ‘Comme des Garçons’ (geschreven met Nicole Morier en geproduceerd door Bram Inscore) zou zomaar een nummer van Christine (van the Queens) of Lady Gaga kunnen zijn. En zo gaat het van het Billy Eilish-achtige ‘Akasaka Sad’, via een fijn popnummer als ‘Paradisin’, naar een stadionanthem als ‘Who’s Gonna Save U Now?’ om te eindigen bij een fraai gezongen ‘Chosen Family’ waarmee Engeland een goede beurt zou maken op het Songfestival. Onderweg heb je dan ook nog een flard gospel gehoord en voor de aandachtige luisteraar komt er op de achtergrond zelfs een fragment van het mini-album voorbij.
Uit de teksten is goed af te leiden wat de zangeres bezighoudt. Ze windt er ook geen doekjes om, of het nu gaat om de generatiekloof (‘Dynasty’), de manier waarop mensen reageren op haar gemengd Japans-Britse afkomst (STFU!) of haar geaardheid (‘Chosen Family’). De single ‘XS’ gaat zelfs over de hypocrisie van het kapitalisme waar we ons bijna allemaal aan schuldig maken; ze is tenslotte ook afgestudeerd politicologe.
Hoewel de zangeres veel hulp heeft gekregen bij het maken van dit album, met name van Clarence Clarity met wie ze al eerder samenwerkte, heeft ze met dit album duidelijk een statement willen maken en het draagt dan ook niet zonder reden haar naam: Sawayama.
Dirty Hit