Tekst: Sarah Fluit
Foto’s: Ivana van der Zant

Als je zoekt naar grootse gitaarriffs en snoeiharde drums ben je bij Frank Carter & The Rattlesnakes aan het juiste adres. Na hun mega succes op Pinkpop staat de band in een ramvol Tivolivredenburg. De band heeft in de tussentijd tijd niet stil gezeten – ze hebben namelijk twee singles uitgebracht afgelopen jaar. Één daarvan was ‘The Drugs’, opgenomen met niemand minder dan Jamie T. De band weet als geen ander om hun energieke nummers te vertalen naar een uitverkochte Ronda.

Er gebeurt zoveel tijdens deze show, dat je af en toe niet weet waar je kijken moet. Zo staat Frank Carter ondersteboven in het publiek, verdwijnt hij in de moshpit en wordt hij van de ene naar de andere kant gedragen. De avond werd geopend met ‘Tyrant Lizard King’ afkomstig van het album ‘End Of Suffering’ uit 2019. Het publiek gaat vanaf het eerste moment al uit zijn plaat, net als Frank Carter zelf. Hij staat vanaf het eerste nummer al in de kolkende menigte. Daar wordt hij opgeslokt door de massa en op zijn kop getild. De show wordt voortgezet vanuit het publiek waar hij met open armen wordt ontvangen. Het concert zit vol met dit soort interacties waardoor het soms lijkt alsof wij deel uitmaken van de gehele performance.

Niet veel later is Frank Carter aan het woord en vraagt hij om een pit te openen. Zijn woorden luiden: “This moshpit is for the ladies only and anyone non-binary. This is their moshpit”. Alle vrouwen bewegen zich naar voren en beginnen tijdens het nummer Wild Flowers helemaal los te gaan. Als je er tussenin staat voelt deze pit als een warme knuffel, waar iedereen zich veilig voelt. Dat gevoel was echter snel voorbij. Wanneer de band het volgende nummer inzet, gaan alle remmen weer los en loop je het risico omver gebeukt te worden. Dat komt door het grote aantal mannen dat weer meedoet.

Vervolgens is Carter weer aan het woord en vertelt hij ons dat zijn dochtertje jarig is. Hij haalt zijn telefoon tevoorschijn en vraagt ons om ‘Happy Birthday’ voor haar te zingen. Hij filmt dit en werd overspoeld door liefde vanuit het publiek. Hij draagt het volgende nummer ‘Lullaby’ op aan zijn dochter en wederom filmt hij dit om later naar haar op te sturen. Niet alleen Carter maar ook Dean Richardson waagt zich aan een publieksbezoek. Zo speelt hij het nummer “Devil Inside Of Me” vanuit de menigte waar hij staand omhoog wordt gehouden. Dat terwijl hij zijn gitaar bespeelt.
Helaas komen mooie dingen ook ten einde. Om te zeggen dat Carter en zijn band een charismatische stage presence hebben, is een understatement. Het is moeilijk om een act te bedenken die hetzelfde energieniveau bevat. Ze leverden wat zou kunnen gelden als een van de meest opwindende shows van 2022.